miercuri, 28 ianuarie 2009


Scrisoarea copilului pentru părinţii săi

Timpul nu stă pe loc, timpul zboară. Astazi suntem copii, mâine adulţi. Cât de repede uită oamenii perioada copilăriei după trecerea la marea etapă, maturitatea. Gândurile de copil, emoţiile, iubirea, sau sensibilitatea, sentimentele ce îi încearca atunci când salvează un pui de vrabie. Mai sunt ele pretutindeni?
Un moment important după ce se ajunge la maturitate este acela cand fiecare îşi doreşte să devină părinte. De aici încep problemele, se încearca revenirea la copilarie. Toti ştim cum e să fim copii dar să fii părinte implică cu totul alte probleme. O să fiu un părinte bun, o să-i ofer ce-i trebuie, dacă o să fiu exigent o să fie bine sau mai bine să îl răsfăţ? Dar cu toate astea timpul şi grijile îi fac să uite multe lucruri esenţiale.
Când copilul păşeşte în viaţă, totul i se pare minunat, nou, încearcă să înţeleagă lumea din jurul lui iar lucrurile mărunte pentru părinţi sunt realizările micutilor lor.
Îi înţelege un părinte nevoile copilului său? „ Mânuţele mele sunt încă mici, de aceea nu te aştepta la perfecţiune când fac patul, când pictez sau când arunc cu mingea. Treaba pe care am facut-o eu, te rog să nu o faci încă o dată. Voi simţi că nu am făcut faţă aşteptărilor tale. Încearcă să iei partea bună din tot ceea ce fac; bucură-te că m-am chinuit să mă închei singur la bluziţă, chiar dacă m-am incheiat greşit, fii mândru că m-am chinuit să mă leg la pantofiori, chiar dacă n-a ieşit decât un nod”.
Toţi părinţii îşi doresc să aibă cei mai buni copii, isteţi, însă nu toţi însă se dezvoltă în acelaşi ritm „ Picioruşele mele sunt încă mici, te rog frumos nu face paşi mari, ca să mă pot ţine şi eu pasul cu tine. Nu uita că sunt la început de drum. Ai răbdare cu mine. Voi învăţa totul, dar treptat, treptat. Nu mă grăbi, nu mă condamna şi nu te necăji pe mine! Lumea asta are atâtea mistere pentru mine, iar tu trebuie să-mi fii învaţător pe drumul vieţii”
Înţeleg părinţii ritmul de dezvoltare al propriului copil sau mai degrabă devin iritaţi de cicălelile lor.” Ochii mei sunt încă mici, nu au văzut lumea aşa cum ai văzut-o tu. Te rog. Lasă-mă să aflu totul. Fără să mă pedepseşti pentru curiozitatea mea. Şi nu mă limita inutil! Nu te enerva când întreb prea mult, prea des şi câteodată acelaşi lucru. Eu nu cunosc lumea din jurul meu şi nici nu am pe altcineva în afară de tine să întreb. Fă-ţi, te rog, timp şi pentru mine, explicându-mi ce ştii despre lumea aceasta frumoasă şi fă asta bucuros şi plin de dragoste.
Câţi părinţi îşi pedepsesc adecvat copiii, se gândesc înainte să aplice o pedeapsă? „ Nu te teme să-mi fixezi limite şi reguli. Sigur le voi respecta dacă eşti consecvent în aplicarea lor. Însă dacă spui una şi mâine alta, sigur voi deveni confuz şi nu voi mai şti ce este interzis si ce nu.
Când trebuie stimulat un copil oare ce cale alege un părinte, cum îşi ambiţioneaza copilul; e bine să-i compare cu alţii? „ Nu mă compara cu fraţii mei, cu colegii mei sau cu oricine altcineva. Subr unic şi niciodată nu voi fi la fel ca alţii. Sigur am si eu ceva special, fă-ţi doar puţin timp şi vei vedea şi părţile mele bune”
Fiecare ar vrea sa aiba cel mai bun copil, să-l înveţe cât mai multe lucruri. Şi copilăria? Când o mai trăieşte? „ Eu nu voi fi pentru multă vreme copil, lasă-mă să îmi trăiesc copilăria şi să mă bucur de ea. Nu mă încărca cu tot felul de lucruri care nu sunt pentru vârsta mea. Acum lasă-mă să mă joc.
Ce se întâmplă atunci când copilul îl scoate din sărite?se po controla? „ Sufletul meu este foarte sensibil. Sentimentele mele sunt încă foarte gingaşe. Nu mă face mai mic decât sunt! Fii înţelegător la grreşelile mele şi la stângăciile pe care le fac mereu. Dacă mă critici constant voi deveni stingher şi lipsit de încredere în forţele proprii. Gândeşte-te: poţi să-mi critici faptele fără să mă critici ca persoană!
Respectă-mi drepturile de copil şi demnitatea. Nu mă umili şi nici nu folosi violenţa verbală sau fizică cu mine. Din asta voi invăţa numai să mă ascund de tine, să mint şi să-mi fie frică. La un comportament pozitiv întotdeauna voi răspunde pozitiv, deci încearcă să fii blând, iubitor şi înţelegător”
Ce s-ar întâmpla atunci când parintele nu ar fi un model bun pentru copilul său? „ Păstrează-mi sufletul curat! Nu mă lăsa să văd şi să învăţ lucruri rele. Tu eşti modelul meu. Nu mă minţi, căci o să cred că minciuna este singura cale în viaţă; nu folosi forţa, căci o să cred că forţa este ceva normal în relaţiile cu ceilalţii; nu mă critica, căci astfel voi învăţa să condamn; nu mă respinge, căci voi crede că nu mă doreşti şi aş putea începe sa te urăsc pentru asta. Ajută-mă să învăţ valorile morale: adevărul, cinstea, încrederea, bunătatea, iubirea.
Mai este o problema şi cred că cea mai importantă; ce se întâmpla când copilul nu este cel dorit? „ Tu ştii că eu vin de la Dumnezeu şi tot ce vine de la EL nu are cum să fie „ bun de nimic”. Nu mă face să mă simt vinovat pentru ceea ce sunt şi pentru că nu sunt aşa cum ai visat. Eu sunt copilul tău şi tu eşti părintele meu. Aşa ne-a dat Dumnezeu unul altuia. Acceptă-ma şi iubeşte-mă aşa cum sunt!
Pentru toate astea, pentru a creşte un copil după nevoile lui oare ce e corect să faca un părinte?. Să citească ţn cărţi, să ia sfaturi sau pur si simplu sa privească prin ochii copiilor săi, să-i asculte şi să-i înţeleagă. Toate raspunsurile le vor găsi la ei, în sufletul lor pur şi sincer de copil.

3 comentarii:

Flory spunea...

M-a emotionat...

Tudor Enea spunea...

foarte interesant. sunt multe concluzii de tras. multumesc mult.

Onmusique.info spunea...

Îţi place să scrii articole şi eşti pasionat de muzică?
Eşti la curent de fiecare dată când artiştii tăi preferaţi lansează ceva nou?
Îţi place muzica în general sau asculţi doar un anumit gen?
Îţi place să te uiţi la filme şi să le povesteşti celorlalţi filmele care ţi-au plăcut cel mai mult?
Doreşti să promovezi artişti prin interviuri, biografii, ştiri?
Îţi place să te distrezi la concerte, să faci poze, iar a doua zi să povesteşti atmosfera?
Alătură-te echipei ONmusique.info – un site cu şi despre muzică!
Contact: onmusique@yahoo.com
Onmusique.info – Pentru că muzica aparţine tuturor!